KakiBLOGGER

Thursday, September 4, 2014

STYLE KE PEJABAT

assalamualaikum guys ;)

ok kali ni saya nak share tentang style ke tempat kerja pulak.kiranya fesyen ni kite kena selalu jaga walaupun simple atau vougue de vassss.tapi bila sebut nak ke tempat kerja terutamanya bagi yang bekerja di pejabat tentulah kena jaga penampilan kan ?

takkan nak pakai biasa biasa je.imej juga melambangkan peribadi seseorang itu.lagi lagi 
bagi uols yang nak pi interview tu.


ok ni ceq kasi sikit tips :

1. Pakai alat solek tetapi jangan terlalu tebal seperti badut


Menggunakan solekan tipis apabila anda pergi bekerja. Jangan gunakan sebarang pembayang mata dramatik, warna lipstick,cat kuku atau alat solek lain yang kelihatan terlalu terang ataupun tak kena dengan pakaian korang. Penggunaan alat kosmetik yang memberi kesan berkilau juga harus dielakkan. Jika anda tidak pasti di mana warna untuk digunakan, pilih warna matte dan palet solek nude color .  berpakaian untuk kerja-kerja adalah untuk memastikan korang kelihatan kemas dan profesional. Elakkan menggunakan warna berkilat atau penggunaan produk berlebihan, seolah-olah korang berpakaian untuk parti. Gayakan rambut korang dan jika ia tidak terurus, buat bun kemas.

2. Jangan memakai pakaian yang terlalu seksi
Memakai pakaian atas yang mendedahkan lurah dada  boleh merosakkan imej profesional . boleh dianggap  sebagai tidak sesuai bagi persekitaran profesional atau perniagaan. Ia boleh menghantar mesej yang salah kepada bos, rakan sekerja anda, atau orang bawahan anda. Tiada apa yang salah dengan berfesyen tetapi anda boleh melakukannya dengan pakaian yang terlalu seksi.


3. Elakkan memakai sandal dan  flip-flop
Tidak kira betapa sakitnya kaki , korang haruslah memakai kasut yang sesuai untuk pakaian formal.  memakai kasut tumit bergaya formal atau flat formal tetapi tidak membuat kesilapan yang memakai selipar strappy atau mana-mana kasut lain yang kelihatan tidak profesional. Jika tidak suka tumit tinggi, memakai kasut dengan tumit sederhana yang selesa dan profesional pada masa yang sama.

4. Elakkan aksesori berkilat atau barang kemas
Tiada apa yang salah dengan memakai aksesori atau barang kemas untuk bekerja tetapi korang boleh keluar dari gaya berpakaian formal jika anda memakai barangan mewah yang mungkin sesuai untuk parti. Memakai perhiasan minimum yang halus dan kelihatan elegan. Elakkan penggunaan aksesori yang aneh.

5. Pakai skirt dengan panjang yang sesuai
Jangan membuat kesilapan fesyen dengan memakai skirt yang mempunya panjang yang dianggap tidak sesuai. Skirt adalah pilihan yang baik untuk berpakaian formal tetapi panjang skirt untuk persekitaran perniagaan biasanya pada atau di atas paras lutut. Memakai skirt yang singkat boleh dianggap provokatif, yang tidak sesuai dengan baik di tempat kerja atau persekitaran pejabat.






No comments:

Post a Comment